GDDKiA otrzymuje 2,5 mld zł z UE na rozwój sieci drogowej w ramach Programu FEnIKS
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała siódmą umowę dotyczącą wsparcia finansowego z unijnych funduszy. Ta pomoc jest udzielana w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Interesujące jest to, że jest to pierwsza umowa, która w całości dofinansowuje projekt z tego konkretnego programu. Do tej pory GDDKiA otrzymała ponad 2,5 mld zł na poprawę infrastruktury drogowej w kraju.
Całkowity koszt planowanego projektu wynosi ponad 1,75 mld zł. Z tego kwota kwalifikowalnych wydatków przekracza 891 mln zł, natomiast unijne dofinansowanie wynosi 757,4 mln zł.
Głównym celem jest budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Świnoujście-Troszyn. Nowy fragment ma długość 32,9 km i będzie usytuowany na terytorium bazowej sieci TEN-T. Lokalizacja tego projektu pokrywa się z obszarem północno-zachodniej części województwa zachodniopomorskiego, obejmującym tereny Świnoujścia, powiatu kamieńskiego oraz gmin Świnoujście, Międzyzdroje i Wolin. Projekt składa się z dwóch odcinków realizacyjnych, które są osobnymi kontraktami w systemie „Projektuj i buduj”: Świnoujście – Dargobądz i Dargobądz – Troszyn.
Planowana droga ekspresowa S3 biegnie wzdłuż zachodniej granicy Polski, tworząc połączenie między Świnoujściem a granicą z Czechami w Lubawce. Odcinek Świnoujście – Dargobądz o długości 17 km stanowi początek tej trasy. Inwestycja rozpoczyna się na terenie miasta Świnoujście przy terminalu promów morskich i ujściu tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. Kończy się przed węzłem drogowym Dargobądz, znajdującym się na zachód od tej miejscowości.