Tunel pod Świną: Nowoczesne połączenie Wysp Uznam i Wolin
30 czerwca, po niemalże dziewięciu miesiącach opóźnień, ukończono i otwarto do użytku tunel pod Świną. Jest to przełomowe przedsięwzięcie, które umożliwia nie tylko przemieszczanie się samochodami osobowymi, ale także korzystanie z autobusów, w tym specjalistycznej linii dostosowanej do transportu rowerów.
Tunel pod Świną, z jego imponującą długością 1,44 km, jest częścią trasy o całkowitej długości 3,4 km łączącej wyspy Uznam i Wolin. Dzięki temu nowoczesnemu rozwiązaniu infrastruktury transportowej, proces przebycia tej odległości skrócił się z minimum 45 minut do zaledwie pięciu minut. Całość inwestycji pochłonęła ponad 900 mln zł. Z tej kwoty znaczną część – 775,7 mln zł – stanowiło dofinansowanie z Unii Europejskiej, natomiast resztę finansowano z budżetu Gminy Miasto Świnoujście. Tunel służy zarówno prywatnym podróżom samochodowych jak i publicznym środkom transportu.
Wśród wielu autobusów wykorzystujących ten tunel, jednym z nich była linia „R”, wyjątkowa ze względu na możliwość przewożenia rowerów na specjalnych bagażnikach zewnętrznych i przyczepkach. O ile jednak przejazd indywidualny przez tunel na rowerze nie jest dozwolony, to od 07 sierpnia 2023 r., ze względu na brak zainteresowania ze strony podróżnych, usługa ta została zawieszona. Statystyki pokazują, że w ciągu miesiąca zaledwie 18 rowerów skorzystało z tego udogodnienia. Nie oznacza to jednak końca możliwości przewożenia rowerów – po zawieszeniu linii „R”, rowery będzie można przewieźć pozostałymi autobusami kursującymi przez tunel pod warunkiem dostępności miejsca.