Rozpoczęcie prac nad nowym podejściem do portu w Świnoujściu
Trwają staranne prace nad wytyczeniem nowego kierunku dla statków zmierzających do Świnoujścia. Projekt realizowany przez Urząd Morski w Szczecinie stanowi największą inwestycję tego rodzaju w jego historii. Zgodnie z wypowiedzią Wojciecha Zdanowicza, dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, nowy kierunek nawigacyjny pozwoli na dotarcie do terminala o znacznej głębokości nawet największym jednostkom pływającym, które mają dostęp do Morza Bałtyckiego.
Obecnie jesteśmy na etapie precyzyjnego określania nowego toru wschodniego prowadzącego do portu, za pomocą analizy nawigacyjnej – informuje dyrektor. Przypomina również, że istnieją dwie drogi prowadzące do portu w Świnoujściu: zachodnia i północna. Obydwie trasy oferują głębokość 14,5 metra. Wobec możliwości wejścia statku o zanurzeniu 15 metrów na Bałtyk, obecna głębokość jest niewystarczająca.
Realizacja projektu nowego toru nawigacyjnego wymaga usunięcia 130 milionów metrów sześciennych urobku. Dla porównania, podczas pogłębiania kierunku do Szczecina usunięto jedynie 24 miliony metrów sześciennych. W planach jest budowa toru o szerokości co najmniej 500 metrów, długości około 65 kilometrów i głębokości 17 metrów. Taki projekt umożliwi bezpieczne dotarcie do portu w Świnoujściu największym statkom, które mają dostęp do Morza Bałtyckiego.